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Histórico-Artístico

CHALET DA CONDESSA D’EDLA

Serra de Sintra – Parque da Pena

Património indexado como valor fundamental da Paisagem Cultural de Sintra

O Chalé da condessa d’Edla foi construído, em 1872, pelo mestre-de-obras Gregório, sob projeto de Elisa Frederica Hensler, segunda esposa de D. Fernando II.

Este edifício foi precursor da moda dos chalés em Portugal. O edifício erigido em pleno parque botânico da Pena apresenta planta retangular no rés-do-chão e cruciforme no primeiro piso com uma varanda envolvente. A alvenaria exterior imita a arquitetura rústica de madeira em trompe l’oeil, tal como ocorre nas molduras das ombreiras dos arcos quebrados das janelas e dos círculos dos óculos.

Interiormente, a pintura a fresco de eventual autoria de mestre Domingos Freire exprimiu-se nas aplicações escultóricas de estuque com carácter vegetalista que constituíam uma representação florestal invasora de todo o espaço doméstico social do piso térreo, com troncos de fina modelagem enriquecidos por nervuras de cobre que escalam as esquinas internas e entrelaçam ramagens folhadas nas cornijas, bem como arabescos imitando bordados sobre couro e tecidos de brocado com rendas brancas e galões dourados.

Parque e Jardins

O parque botânico resultou de uma modelagem consciente da paisagem que transformou o panorama árido da Serra de Sintra num locus amoenus verdejante com destaque para a plantação de árvores exóticas, muitas delas provenientes das mais longínquas paragens, na implementação de um programa devidamente pensado, cuja origem terá radicado nas correntes filosóficas, musicais e literárias da época. Essas afinidades, mas também a influência da tratadística, encontram-se dispersas pelo parque que do rei-consorte concebeu e Jean Baptiste Bonnard foi o especializado jardineiro francês, cujos ofícios D. Fernando II requisitou para materializar os pressupostos subjacentes à criação do Parque da Pena tendo, mais tarde, contado com a proficiência da Condessa d’Edla. Mas cujo engrandecimento continuou até 1910, sobretudo por D. Amélia, como a plantação do castanhal, a arborização da encosta nascente, ou a introdução de novos fetos na, então designada, Feteira da Rainha.

Ali destacam-se ainda, para além de antigas ermidinhas cenobíticas, a neoárabe Fonte dos Passarinhos, o Templo das Colunas, a gigantesca estátua do guerreiro, da autoria do italiano Ernesto Rusconi e a Cruz Alta que assinala o ponto mais alto da Serra com um crucifixo neomanuelino e o grande lago.

CHALET OF THE COUNTESS OF EDLA

Sintra mountain - Pena Park

Heritage of fundamental value of the Cultural Landscape of Sintra

The chalet of the Countess of Edla was built in 1872 by the master builder Gregório, to the design of Elisa Frederica Hensler, second spouse of Fernando II (Ferdinand II − a German prince of the House of Saxe-Coburg and Gotha-Koháry).

This construction was the forerunner of a vogue for chalets in Portugal. The ground floor of the building located in the heart of the botanical park of Pena is rectangular. Its first floor is cruciform in shape and encircled by a balcony. Its exterior masonry is a trompe l'oeil imitation of rustic wooden architecture, as are the mouldings of the pointed window arches and the circles of its oculi.

The frescoes embellishing the inside of the chalet, attributed to the master painter Domingos Freire take the form of sculptural stuccowork applications with a vegetal motif depicting a forest invasion of the whole of the ground floor’s domestic and social space, with its finely modelled trunks enriched by copper veins that ascend into the interior corners, intertwined in leafy branches on the cornices, in addition to arabesques imitating embroidery on leather and brocade fabrics with white lace and golden braids.

PARK AND GARDENS

The botanical park is the conscious embodiment of a landscape modelling operation that succeeded in transforming the arid landscape of Sintra’s mountain range into a verdant locus amoenus. It particularly included the planting of exotic trees, many of which from the furthest corners of the earth, as part of the implementation of a well designed programme, rooted in the philosophical, musical and literary currents of the time. These affinities, in addition to the influence of architectural treatises are scattered throughout the park designed by the King Consort. Jean Baptiste Bonnard was the specialised French gardener whose services were requested by Fernando II (Ferdinand II − a German prince of the House of Saxe-Coburg and Gotha-Koháry) for the purpose of materialising the assumptions underlying the creation of the Pena Park which was later to benefit from the attention of the Countess of Edla. Its stature continued to grow until 1910, particularly under the auspices of Queen Consort Amélia, with the planting of the Castanhal (chestnut grove) and trees on the eastern slope or the introduction of new ferns in what was then referred to as the Feteira da Rainha (Queen’s Fernery).

In addition to ancient cenobitic chapels, reference should also be made to the neo-Arabic Fonte dos Passarinhos (Fountain of the Birds), Temple of Columns, gigantic statue of the warrior by the Italian Ernesto Rusconi and the High Cross with its neo-Manueline crucifix which marks the highest part of the Sintra mountains in addition to its great lake.